NYHET under senhösten/årskiftet "vagnsbelysning".

1. Total "on" tid från det att man aktiverar vagnen.
2. Intensitet på själva ljuset
3. Omslagspunkt på omgivningens ljus. (skymningsrelä)

Avseende intensiteten på vagnsbelysningen så sätts potentiometern i max läge så man kan justera magneten då vagnen är hopskruvad.
Håller man magneten på plats längre än 5 sekunder så börjar intensiteten
"vandra" upprepat från lägsta till högsta värde och man tar bort magneten då man har en önskvärd intensitet.
Om man vrider omslagspunkten till max och vandrar med magneten över vagnen
3-4 gånger vid uppstart så lär sig vagnen omgivningens ljusstyrka.
Då jag endast använder två ljuskällor samt en ledadande stav, samt att ljuset har en inställnings möjlighet, så varar energikällan väldigt lång tid.
Litiumbatteri CR2032 3V är prisvärda idag.
Lysdiod 3mm intensiv
4000-5000mcd vid 20mA Klar lins Framspänningsfall 3.0-3.2V Färgtemperatur 3300k Varmvit Spridningsvinkel ca 22°
2st lysdioder kan drivas av 1st Litiumbatteri CR2032 i minimum med samma intensitet i 72timmar.
Jag har detta testet igång nu, så det kan mycket väl bli ett högre antal timmar.
Har mätat över batteriet efter 92timmar och utgångspunkten var 2,97V, är nu nere i 2,32V
Jag drar slutsatsen att om jag vill ha full kapacitet så beräknar jag batteriet hållbarhet är 50timmar.
Efter detta kan man beräkna hur många omgångar jag får glädje av en tänd vagn i mina körningar.
Idag får jag ett Lithiumbatteri för ca 2kr beroende på var jag köper in detta naturligtvis, det finns kampanjer.