HISTORIK.

Information ifrån Järnvägshistoriska Forumet.
Lundavägen hette så från öppnandet den 1 december 1915 till den 13 juni 2000 när namnet ändrades till Östervärn.

Hållstället Malmö Persborg öppnades den 12 juni 1994 med detta namn.
Allt enligt Järnvägsdata 2009.

Upphandlingen med Länstrafiken Malmöhus började 1992-04 04 då det beställdes två stycken dioramor som avser den modell som finns på bild.
Beställningsuppdraget bekräftat ifrån Länstrafiken Malmöhus län AB 1992-05-25

OMBYGGNAD.
17/11- 1997 skedde en utökning av dubbelspårsträckan mellan Lönngatan/Persborg till Fosie 3km.
Det var alltså då som hpl byggdes om på Malmö Persborg och fick ändrat utseende som avsåg Länstrafiken Malmöhus,
Länstrafiken Malmöhus Län AB ( MLT ) uppgick 1/1 1999 i Skånetrafiken.ec libero. Suspendisse bibendum. 

Länstrafiken/pågatågen. Länstrafiken övertogs från Statens Järnvägar 1983
Fortsättning om Pågatågen/Länstrafikens tillkomst: http://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5gat%C3%A5gen

______________________________________________________________________________________________

LANTMÄNNEN

Lantmännen med sina lokala stationer samt anknytning till järnvägen har alltid facinerat mig, där dessa byggnader idag rivs efter hand för att skapa bostadstomter.
I modell blir de ganska omfattande, men trevliga inslag.

Dessa cisterners glidgjöts, och då lämnade formens gjutringar efterhand som den gled uppåt.
Detta tyckte jag var en viktig detalj när modellen skulle byggas.

Två byggtrådar i svensktmjforum.

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=17286.0
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=13670.0