Teak lavering i modellavseende.

TEAK LAVERING.
Jag använder ordet lavering i den betydelse att jag med en och samma färg skapar ett djup med flera lager, utan att begränsa möjligheten till den detalj som ska målas att träda fram.
 
En del har jämfört mina begrepp med det engelska ordet wash som är en mycket utspädd färg.
Bets har inget med utspädd färg att jämföras med, utan lösliga färgämnen istället för pigment.
Lavering är att jobba i skikt och skapa djup (liv) Konsten att skapa djup med flera olika kulörer som då ska vara så pass tunn som tex lasyr/bets är att inte få någon flammighet, utan en jämn och naturlig övergång med ljusa och något mörkare fält/drag.
Tekniken går ut på att ta ljusa toner i många svep samt att lägga in en och en annan lite mörkare ton försiktigt.

Att få partier att verka rötskadade, så undvik att lägga in mörkare nyanser,
det blir ganska så naturligt om vissa ytor får en strykning till av samma kulör.
Teaken är ett mycket skiftande träslag som har ett brett spektra.
Det behövs alltid underlag till att testa sig fram på innan man sätter sina verk i modellerna.
 
Har provat mig fram igenom åren och denna metod jag använder, är inget som säger att andra metoder inte skulle lämpa sig väl.
Det finns metoder andra byggare tillämpar, och som har funnits sin teknik, så målningen breder ut sig över ett brett område och tillämpningar.
 
Jag använder endast lasyrer som uppbyggnad efter grunden.
Lasyrer är tunt som vatten och letar sig ner emellan de små rillor som brädmönstret består utav, och detta är en viktig aspekt.
 
Det finns inom Herdin två olika betser.
Herdins Lackbets färdigblandad bets med lack
Grunden är det som styr hur ljus respektive mörk jag vill ha min målning.
Det normala användandet av grundfärg är beigegul.
Väljer man att airbrush på sin grundfärg rekomenderas vattenbaserad färger.
 
Lösningsbaserade betser har två nackdelar, den ena är att denna innehåller blanklack, samt att den har förmågan vid mycket påläggande att lösa upp grundfärgen.
Vattenbaserad grundfärg är mer resistent än lösningsbaserad grundfärg.
 
Jag jobbar med två olika kulören av respektive bets, och jobbar med dessa tills jag känner mig nöjd.
Färgerna jag använder (detta kan man med fördel välja nyanser själv) färgerna med lösningsbaserade betserna är teak – mellanbrun.
 
Vid målningsförfarandet så varvar jag lackbets respektive äkta bets.
Att måla något som inte är trä, men ska efterlikna detta är en liten konst som måste prövas om .o. om igen, för att få in en känsla, samt veta var gränsen går för det inte ska bli mahogny färgat eller någon annan enhetlig färg.
 
Teak är ett levande material med många olika färgnyanser i sin struktur.
Träet ska ha en levande struktur i sin yta med olika nyanser, helt enkelt ge ett liv åt modellen.
Ska vi då översätta detta på en lokkorg, eller vagnskorg så ska det gärna vara lite slitet och gärna röta på sina ställen.
Det har funnits lok som har haft en enhetlig trist grå nyans, då underhållet inte har legat på högsta prioritering.
Lokkorgen som visas är en UGJ D-lokskorg, som målades 2007, och då  hade jag precis börjat testa mig fram med denna målning, och vågade väl inte gå för hårt fram med skiftande struktur på min målning.
 
Att skapa något som ser använt ut i många år. Sammanfattningsvis så kan det läggas på 1-2 lager humbrol 33 Matt Black väl utspädd i terpentin (ca 1 del färg till 5 delar terpentin) för att belysa sot och smuts, men också för att framhäva konturer. Återigen, studera bilder av 1:1 vagnar.
 
 



 

Lejonvagnen som fick en teakbeklädnad, som sedermera ändrades till en målning som originalet hade.

Vagnsmodell nr två av densamma som ovan.

Bänkar i teakbeklädnad.