LOKMODELLER
http://lokmodeller.se/

Är sedan några få år tillbaka en framställare av modeller av loktyper som absolut inte finns att köpa på marknaden.
Dessa modeller består i grunden av en etsplåt som kompletteras med ett donator driv.

Är inte det lättaste att genomföra en komplett modell, men då finns en av dessa som har lokmodeller tillhands att bygga om detta driv till etsplåten, själv överlåter jag detta och håller mig istället till att bygga ihop etsplåten så blir detta en trevlig modell som allt för sällan kan skådas på MJ träffar.
I detta fall har jag påbörjat att bygga Sb-loket i H0.
En fantastisk genomtänkt byggsats och det märks att denna skapare i Lokmodeller själv är byggare plus en duktig cadritare, och med dessa egenskaper så blir det en genomtänkt plåt som ger en fin modell. 

=========================================================================================

 

Denna utgåvaav SMJ  har allt som behövs för att få en komplett modell av Sb loket.
Det finns mycket information och bilder och historik, som är fenomenal.
Sen finns det även en del arbeten såsom att slå ut markerade
nitar? Tycker detta känns onödigt krångligt, då detta kunde göras isamband med den övriga etsningen.
Där är också i informationen att byggaren ska markera ut hål för diverse ledningar "Varför" Då det finns hål för fixering utförda, varför är inte dessa då klara också isamband med etsningen.
Det är så långt jag har kommit hitintills.
Jag tycker att när där finns dessa egna arbetes utövande, så är det lätt att något kan fallera. 
Vill även säga att jag inte kritiserar initiativet när man tar fram nya modeller, för detta är intressant och trevligt.
Det jag vill förmedla är att inte göra det svårt för byggaren som ska bygga dessa modeller.

Informationen av nummer på de olika delarna kunde göras betydligt enklare genom att dela upp tex chassie delarna som kan ha en färg på sin numrering, likaså loköverbyggnaden som består i två lager, en grund och en beklädnad, alltså tre färger så hade allt varit mycket enklare att överskåda.
Pannans uppbyggnad som ska valsas, varför inte ett mässingsrör samt en plåt som nu som ska valsas för att klä detta pannrör.
Det är par saker man får på detta sätt, enklare att bygga, ett snyggt och ett stabilt resultat, samt en vikt som man nämner vid ett antal tillfällen som ska ombesörjas av byggaren.

Det går att följa detta lok i denna länk.
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=24795.msg253391#new

Kompletterande text kommer att läggas in i denna presentation av modellbyggandet av Sb loket.

PRIVAT

SJ E10, är ett kraftfullt lok, som ska färdigställas under 2019.

E10 är litterat på ett svenskt trecylindrigt ånglok, med rökskärmar av typ Wagner.
Hos SJ omfattade lokserien nr 1739–1748 och beställdes av SJ hos NOHAB i Trollhättan.

Nr 1739-1743 levererades byggda för koleldning, nr 1744–1748 levererades för oljedrift.

Tillverkare        ASJ Falun
Tillverkningsår                             1947-1948
Byggt antal       10st

Byggtråden går att följa


http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=17255.0

______________________________________________

SJ  littera Ua.

Är inte det vanligaste loket som finns i modell.

Konstruktören är VVA-Produktion.

Donator till drivet är ombyggt av Roco modell schweiziska Ee 3/3.

Byggtråden går att följa i redigerat inslag.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=17257.0

 

Batteritender som skulle generera ström till Uc loket.
Uc 275 byggdes/levererades 1933 och det fanns bara ett sådant lok.

Modellen är byggd ifrån en okänd plåt, där stommen för tendern är scratch byggd.

Har börjat bygga upp en utgåva ifrån Wikestedt.
Tanken är att denna modell ska ha ett donator driv där en hel del ska bytas ut.
Förtsättning följer efterhand som jag bygger vidare.

A-tender är den tender som jag ska passa in på denna modell har jag tänkt mig, det finns en annan tender också som heter C-tender, bilder kommer successivt.

B-loket med ljus samt jag bygger vidare.
Tanken var att loket skulle få nr 1150, men här återkommer jag.